Renault 5 Turbo, znany również jako „Francuska Rakieta”, to jeden z najbardziej ikonicznych samochodów sportowych lat 80. XX wieku. Ten kompaktowy, ale niezwykle potężny pojazd, zyskał sobie miano legendy zarówno na torach wyścigowych, jak i na ulicach. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej historii tego modelu, jego specyfikacjom technicznym oraz wpływowi, jaki wywarł na świat motoryzacji.
Historia Renault 5 Turbo
Renault 5 Turbo zadebiutował na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1978 roku, a jego produkcja rozpoczęła się w 1980 roku. Samochód ten został stworzony z myślą o rywalizacji w rajdach samochodowych, a jego konstrukcja była oparta na popularnym modelu Renault 5. Jednakże, w przeciwieństwie do standardowego Renault 5, wersja Turbo była znacznie bardziej zaawansowana technologicznie i oferowała znacznie lepsze osiągi.
Geneza projektu
Pomysł na stworzenie Renault 5 Turbo narodził się w głowach inżynierów Renault, którzy chcieli stworzyć samochód zdolny do rywalizacji w rajdach samochodowych, a jednocześnie przyciągnąć uwagę młodszych kierowców. W tamtych czasach, rajdy samochodowe były niezwykle popularne, a sukcesy w tej dziedzinie mogły znacząco wpłynąć na wizerunek marki. Dlatego też, Renault postanowiło stworzyć samochód, który nie tylko będzie szybki, ale również będzie się wyróżniał na tle konkurencji.
Debiut i pierwsze sukcesy
Renault 5 Turbo zadebiutował w rajdach w 1980 roku i od razu zaczął odnosić sukcesy. W 1981 roku, Jean Ragnotti za kierownicą Renault 5 Turbo wygrał Rajd Monte Carlo, co było ogromnym sukcesem dla francuskiej marki. Samochód ten zyskał sobie miano „Francuskiej Rakiety” dzięki swoim niesamowitym osiągom i zdolności do pokonywania trudnych tras rajdowych.
Specyfikacje techniczne
Renault 5 Turbo był wyposażony w centralnie umieszczony, turbodoładowany silnik o pojemności 1.4 litra, który generował moc 160 KM. Dzięki temu, samochód ten był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mu zaledwie 6.9 sekundy. Warto również wspomnieć o niskiej masie własnej pojazdu, która wynosiła zaledwie 970 kg, co dodatkowo wpływało na jego osiągi.
Silnik i układ napędowy
Silnik Renault 5 Turbo był jednym z najważniejszych elementów tego samochodu. Był to czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.4 litra, który został umieszczony centralnie, co pozwalało na lepsze rozłożenie masy i poprawę właściwości jezdnych. Turbosprężarka Garrett T3 zapewniała dodatkową moc, co pozwalało na osiągnięcie imponujących wyników na torze.
Zawieszenie i hamulce
Renault 5 Turbo był wyposażony w zaawansowane zawieszenie, które pozwalało na doskonałe prowadzenie i stabilność na zakrętach. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach zapewniały skuteczne hamowanie, co było niezwykle ważne podczas rajdów.
Wpływ na świat motoryzacji
Renault 5 Turbo wywarł ogromny wpływ na świat motoryzacji, zarówno w kontekście rajdów samochodowych, jak i samochodów sportowych dostępnych dla szerokiej publiczności. Jego sukcesy na torach rajdowych przyczyniły się do wzrostu popularności marki Renault, a także do rozwoju technologii stosowanych w samochodach sportowych.
Ikona lat 80.
Renault 5 Turbo stał się ikoną lat 80. XX wieku, zarówno dzięki swoim osiągom, jak i charakterystycznemu wyglądowi. Jego szerokie nadkola, agresywna sylwetka i charakterystyczne malowanie sprawiły, że samochód ten był rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Wiele osób marzyło o posiadaniu tego modelu, co przyczyniło się do jego kultowego statusu.
Wpływ na przyszłe modele
Sukces Renault 5 Turbo wpłynął również na rozwój przyszłych modeli marki Renault. Wprowadzenie turbodoładowania i zaawansowanych technologii do samochodów sportowych stało się standardem, a wiele elementów zastosowanych w Renault 5 Turbo znalazło swoje miejsce w późniejszych modelach. Samochód ten stał się inspiracją dla wielu innych producentów, którzy zaczęli wprowadzać podobne rozwiązania w swoich pojazdach.
Podsumowanie
Renault 5 Turbo, znany również jako „Francuska Rakieta”, to samochód, który na zawsze zapisał się w historii motoryzacji. Jego niesamowite osiągi, zaawansowane technologie i sukcesy na torach rajdowych sprawiły, że stał się ikoną lat 80. XX wieku. Dziś, Renault 5 Turbo jest cenionym klasykiem, który wciąż budzi emocje i zachwyt wśród miłośników motoryzacji na całym świecie.